Tak semua yang kita nak kita akan dapat dan tak semua yang kita ada akan kekal sampai bila-bila.

A trip down memory lane



Hye blog! lamanya tak update. 

Anyway harini macam nak emotional sikit because why not! malam tadi before nak tidur, tetiba teringat kisah kisah dulu. Actually kita akan ingat benda yang paling terkesan dalam hidup kita. Sebelum nak pejam mata tu, terus teringat. I've been through ups and down,yes. But it turn out to be a beautiful story. So kalini rasa macam nak cerita balik dalam blog.

p/s; Sebenarnya, wujudnya blog ni tujuannya kita nak tulis apa yang kita nak. For me, this site really help me a lot. Aku tak reti sangat nak luahkan perasaan dekat orang. Lagipun, kadang bila kita luahkan kat someone bukannya selalu dapat reaction haha! sama je macam kita cerita kat blog ni. Takde reaction. Kira pendek cerita, blog ni macam diary? for me. Tak pernah expect pun orang akan baca blog aku. Selalunya bila aku start tulis, aku imagine aku tengah cakap dengan diri aku akan datang. Sebab apa? Manalah tau 5 tahun akan datang, aku rasa nak baca balik apa aku buat 5 tahun yang dulu kan? 

ok done iklan 2 minit!

so a trip down memory lane


so, taktaulah nak mula dari mana. 

 BACK IN 2012

my memory of 2012 em...very awful? omg! bila fikir 2012 je rasa macam sejuk terus tangan haha! i had so many bad memories. First thing first, kena pindah sekolah. Ye weh, pindah sekolah. Cerita dia mulanya,aku masuk sekolah menengah dulu tapi tu pun dah lambat, orang masuk dari bulan 1 kot? aku masuk bulan 2 or 3 macamtu. Aku pun taktau kenapa parents aku daftarkan lambat. Tapi happy gilss la sebab jumpa balik kawan sekolah rendah. Ceh masa baru daftar tu ingat lagi this one famous group of boys(my friends) jerit "uish budak baru masuk ni!" kah. Nampakla perli sebab aku daftar lambat.

Tapi tak lama tu dapat surat tawaran pergi sekolah lain. ASRAMA pulak tu. Time ni sedih gila weh. Aku dah rapat dengan satu kelas tu, masing-masing macam family dah. Time ni aku minat gila math! lol tiber. Mula la ada yang bagi surat bagai. Ingat lagi aku nangis baca this one part "aku dah anggap kau macam adik aku sendiri" oh thats hurt so badly!!! sebab dia tinggi gila tau so aku suka manja dengan dia, dia pun suka sangat sakat aku. Rasa sangatlah kehilangan kat situ.

OK GET READY THIS PART VERY TRIGGERED MY MEMORY (my hands cold like ice)

my new school....very horror. Start dari sini lah aku jadi aku. Lagipun time tu baru 13 tahun, jadinya baru nak matang time ni. Disebabkan aku pindah pun dengan hati tak rela, bila aku sampai je kat sekolah tu muka pun jadi tak rela lah. 

OH MY GOD MY HEART SUDDENLY HURT SO BAD BECAUSE SATU SATU MEMORI DATANG BALIK 

sebab aku akan cerita apa yang aku ingat je, i should....tell something good first kan? ok. Masa hari first masuk kelas, this one girl approach me. My first impression, she look....brutal? she pull the chair in front of me and 

"Hye. awak budak baru kan?nama sapa?dari mana?"

i was like...oh. She's kind. And im so thankful for that. Sebab before she approaching me, i felt very unwelcomed...?? lol 

and ada jugak lagi satu, sebaris aku jugak approach aku dulu. She's pretty. So dah boleh agakla dia popular dalam sekolah tu.

OK...SO HERE WE GO.

dalam kelas tu, ada 2 orang budak baru. me and this one girl. Pendek cerita, we both getting bullied.....not that BULLIED bullied. just....bullied level 1 la kot. Tapi nak dibandingkan aku dengan dia, dia macam lagi teruk sikitlah. Aku banyak main dengan mental je. Sebabkan dia masuk dulu baru aku, i witnessed how she struggling so much to handle the situation. I felt so...weird. macam "benda ni wujud?", sebab sekolah aku dulu takde macamni. Whether hey treat people nicely or if they dont like certain people, they ignore. Tapi yang ni, idk why they hate her but they shouldnt treat her that way(ofc me too). I do remember some of it, like she have this one pen. Pen dia macam tau tak yang ada bulu bulu tu kat hujung pen? THEY MAKE FUN OF IT! diorang baling pen tu,diorang cabut bulu tu. Her reaction? she just stay quite and put that bulu back on her pen. Time tu rasa nak pergi peluk dia je, yang nampak situation tu semua gelak je weh? like tf.... and banyak lagi but i cant remember.

kalau aku, yang paling aku ingat bila aku nak cari buku dalam beg, tapi what i've found is...my bag full of crumpled papers. And bila aku keluarkan satu satu, orang belakang i laughed at me. oh...no. Tapi aku gelak je la sekali sebab taknaklah nampak macam aku ni kena buli ke apa kan. yeah. thats so...not very good memory right.

and ada lagi, this one situation where i found a wrong person to talk to. Ada satu girl ni dia nampak sangat macam tak suka aku. LOOOOL sebenarnya aku rasa satu batch time tu tak suka aku basically because of my face or face expression idk tapi this one girl nampak jelas terang lagi nyata. Aku pun cerita lah kat this one person(sebab she kinds at me,talk to me unlike others), aku pun cakaplah

"dia tu kan macam tak suka akulah,aku pun tak suka kat dia"

lebih kurang macamtulah ayat aku, this person pun macam agreed and terus blah. Esoknya or hari yang sama tak ingat, i turun je tangga ada satu geng ni tunggu kat bawah tengah bincang smthg and when i walk in front of them, the whole group glared at me!!! and rupanya that person yang i luahkan kat dia tu, member dia rupanya. that moment i realized that i fucked up. lol

rasa macam diri ni kena blacklist weh. And start dari tu orang palau aku. Palau ni maksudnya ignore aku tapi secara berjemaah la. Jalan pegi mana mana pun, orang glare tak puas hati je...haih. Aku ada kawan pun sorang dua je. My dormmate pun layan aku nak taknak. ingat lagi masa kumpul kat surau, we recite mathurat but dia recite without looking at mathurat. I thought memang we shouldnt looking at mathurat, tapi rupanya dia dah hafal aku pun time tu bengap gilss aku follow je la dia tak buka mathurat padahal dah kat tangan, orang kat belakang pun tegur dia "weh,suruh la dia buka mathurat" and she look at me angrily "BUKA LA MATHURAT TU" oh my god...time ni malunya Tuhan je tahu.

setiap malam, aku keluar dari surau tu duduk kat hujung balkoni and cried. I am really like...NOT ME. Everyday aku pujuk hati aku sendiri. Bila fikir balik kan, im really proud of myself. How i can handle that situation at such young age. Time tu jugak, aku jadikan pengalaman and pengajaran. Mungkinlah sebab aku lalui macam macam, macamana aku pujuk diri sendiri, macamana aku percaya kat diri aku sendiri when everybody keep hating on me maybe sebabtu aku jadi aku yang sekarang. Kan? 

"Goodjob,dearself"

i think i should stop here. i dont think i can korek lagi memori memori lain. my brain suddenly tired weh haha! sebab semua tu memori yang kalau boleh aku nak tanam dalam dalam tapi macam aku cakap, my ups and down lah yang buat my story become so beautiful at the end. But orang orang yang terlibat semua tu, we still contact each other, we are still friends. I already forgive everything tapi bak kata orang ramai

"kita boleh memaafkan, tapi the scars will never faded away. they will stay."

sebabtu note to my self, kena hati hati dengan setiap perbuatan and percakapan kita, because we never know when or how we will leave scars on others. And once we start put the scars, we cant undone it.

aku pun ada jugak buat salah kat orang, i should find em right? seek for forgiveness one more time. Because why not? yes. I know the fact she will never forget the things that i've done but at least i should tell her sorry once again. 

that's all. Spread love,not hatred.

Hafiza Ahmad
Share: