Tak semua yang kita nak kita akan dapat dan tak semua yang kita ada akan kekal sampai bila-bila.

, ,

jpj test


hye!

esok dah masuk bulan 5. wah pejam celik pejam celik dah 4 bulan aku tinggalkan zaman sekolah. Duduk rumah tak buat pape. pfttt ikr ! my friends merata-rata tengah kerja sekarang ni aku je duduk rumah. well,kat sini bukan senang nak cari transport so i better duduk rumah je la even dah ada lesen.

oh!!!!! good news. i've got my license! wehhhhhh nervous teruk do masa test jpj tu. nak cerita sikitlah pengalaman aku time jpj test.

bismillah.

my test 18/4. sebelum hari kejadian aku tak boleh berhenti do fikir pasal tarikh tu. kalau terfikir je mesti tangan berpeluh. ugh. teruk betul nervousnya. sebab bayangkanlah eh time hari last belajar dengan cikgu driving tu dia cakap "ni dah kali ke 4 belajar ni buat betul betul", heh last last hampeh. time hari last belajar la aku buat teruk gila. i mean tiba tiba kepala hotak aku kosong. lupa step. langgar divider. langgar line. hahahahahahaha "awak ni macam baru kelas pertama belajar. ni kalau saya jpj ni dah failed dah ni" aku dapat rasakan betapa stressnya cikgu tu sampai last last dia cakap

"sekurang-kurangnya lulus lah salah satu, sama ada dalam litar atau jalan raya. tak payah nanti awak nak kena ulang dua dua"

nampak tak dia dah lose hope kat aku disitu. dia macam dah give up. cant blame him though sebab patutnya hari last belajar aku dah tak buat silap yang mandatori. aku diam je masa dia cakap cakap ni. nak cakap aku jadi lemah semangat pun tak jugak tau,time tu aku terfikir satu je dalam hati

'cepatlah nak balik'

HAHAHA,tahpape kan? penat kot otak aku nak hadam cikgu tu punya ayat. so aku jadi letih mental. tapi aku kuatkan jugaklah semangat. aku take note semua apa yang dia cakap. selalunya bila kita kena marah,ayat tu lah paling melekat dalam kepala. contoh cikgu tu cakap "signal mana?ni gagal ni macamni" tapi otak aku cepat cepat translate 'ok signal kena bagi awal awal paling awal' . fuh time time tu otak bekerja paling cepat la sebab aku ni jenis cepat sentap tau so aku lah kena comfort diri aku sendiri.

so balik je rumah aku tulis kat note apa yang cikgu tu ingatkan,tulis apa yang selalu aku buat silap,yang selalu aku lupa and tips tips dalam litar. and hafal jalan jalan. aku siap search google maps kot sebab ada satu jalan ni complicated nak mampus. aku taknak jalan tu tapi selalunya yang kita taknak tu la yang dapat so aku memang focus kat jalan complicated tu hahahahaha.

so tiba lah hari kejadian 18/4.

aku gerak kat tempat tu naik transport yang dia sediakan so dia call cakap 7:30 standby. im pretty sure he said 7:30 but at the end dia muncul 8:30.. kau bayangkan berapa lama aku tunggu kat bus stop tu? tapi tak boleh nak salahkan dia lah sebab dalam van tu memang penuh gila budak. hm

sampai je tempat tu aku tak rasa nervous tau sebab ye lah ramai je senasib dengan aku,tengok senarai nama ada yang repeat 2/3 kali so lagi lah aku macam lega. sebab nanti kalau aku repeat mesti lah ada member. hahaha! awal awal dah fikir repeat en. masuk dewan tunggu jpj bagi taklimat semua. and my giliran boleh kira awal la jugak 20. elok la tu. sama angka dengan umur and tarikh lahir aku. 20/3/1999. maybe lucky day time tu? tapi aku tak terfikir lah semua ni sebab dalam kepala aku fikir macamana nak pass je!

terus dia arahkan kitaorang pergi tempat rpk&rsm. alhamdulillah la jpj yang check situ macam sempoi sempoi je. dia nak dengar suara kita je sebenarnya. so kat sini majoriti lulus. lepastu terus buat dalam litar. 10 orang manual buat dulu lepastu selang 10 orang auto pulak. aku dah nervous gila time ni. sebelum turn aku tu,aku asyik tanya member sebelah kiri kanan je tips tips. tips nak keluar parking macamana apa semua. lepastu turn member tu dah sampai aku wish la goodluck dekat dia sebab nampakla dia ready. lepastu turn aku pulak.

time turn aku tu fuhhhhh aku punya mindset "buat je. apa nak jadi,jadi" aku selalu fikir benda ni. ye lah kita dah ada kat tempat kejadian, so be it! buat je. apa yang jadi lepastu tak payah fikir. sebab benda tu jadi nanti. kita focus dekat benda yang tengah jadi. so drive je la naik bukit,then pass. lepastu sampai kat bahagian parking tiba tiba aku nampak member yang aku sibuk dok tanya tips tu keluar kereta. aku cam wtffff kenapa dia keluar kereta?! dia failed ke?! habistu salah ke tips tu?macamana ni? aku dah gelabah ayam dah weh.

terus cikgu yang jaga tu arahkan aku masuk parking no 2. tempat member aku tu lah. spot yang sama. ah sudah. tapi alhamdulillah aku ikut je tips tu lepastu pass. pergh time ni aku macam lega gila gila! lepastu sama jugak dengan tiga penjuru,s and z semua pass. time ramp pun pass. keluar kereta terus pergi sign kat jpj tu. time ni leganya lah. at least aku dah pass satu ujian. tinggal lagi satu.

sementara tunggu giliran tu,aku tengok la cermin luar mesti ada je kereta balik tapi jpj yang duduk dekat tempat driver. meaning gagal la. ramai pulak tu. aduh aku dah serabut dah fikir sebab jpj 3 orang perempuan. lepastu yang gagal tu pun jpj nya perempuan. i know people kept talking that jpj perempuan selalunya strict. time ni memang cuak gila lah. aku pehati je setiap kali kereta berhenti. sampai turn aku memang dah last last dah nak pukul 2. habis ujian jpj tak silap pukul 2:30 macamtu. so time ni memang ujian dalam litar dah habis,so jpj yang jaga litar pun tolong lah untuk jalan raya sebab nak habiskan cepat.

so aku masuk kereta,tengok jpj nya perempuan. aaaaaanasib badan. aku politely bagi salam and buat rsm. awal awal dah kena test dengan dia 

"awak pasti side mirror ni nampak?"

aku cam...'aku dah adjust kot?' tapi aku adjust je lagi. lama jugaklah hahahaha

"saya saja je cakap. awak yang nampak bukan saya"

amendeeeeeeee do stress aku. so aku senyum terus keluar parking. dia bagi jalan 3 mula mula. memang steady je la aku bawak. sampai kat simpang tiba tiba dia suruh ambik jalan 1 sebab jalan 3 macam jem. lepastu dia suruh aku bawak laju sikit sebab nak cepat. so aku pun tekan la minyak.

alhamdulillah la pass. rezeki aku sebab orang kata kalau turn kita dah nak last last ni dia ringan sikit jpj tak pandang sangat silap kita ke apa sebab dia nak habiskan test on time. memang rezeki sangat time tu. stop je kereta aku cium tangan dia lepastu cakap terima kasih 2 kali ok bukan sekali. sebab lega! hahahahaha sampai aku lupa nak tengok markah.

well kisah apa kan. janji lulus. masa otw nak pergi pejabat tu terus rasa sebak weh. rasa nak nangis sebab you know bila our effort is paid off? punyalah susah payah time belajar dulu,cikgu pun macam lose hope kat aku. yang kuatkan semangat aku mak ayah and ofc me,myself. lega sangat time tengok dapat cop lulus tu. aku snap and then tengok gambar tu lebih dari 10 kali ok. nampak tak kat situ.

so tu je la cerita aku. pesanan aku senang je;


don't afraid to take a challenge. if you believe in yourself,anything is possible. Miracles is another name of an effort. have faith in you!

hafiza ahmad 
Share: